Ideálny deň rekreačného športovca

Autor: Karol Berta | 19.3.2014 o 9:54 | (upravené 23.3.2014 o 11:55) Karma článku: 5,01 | Prečítané:  1128x

Podnet pre napísanie tohto článku som dostal po niekoľkých konzultáciach a otázkach, ktoré mi dávajú nielen moji klienti, ale aj ľudia, ktorých stretávam v práci a teda vo fitness centrách. Začneme pojmom. Kto je to vlastne rekračný športovec?

Pojmom rekreačný športovec, označujeme človeka, ktorý športuje nie pre výkon, nie za cieľom dosiahnúť vrchol v danej oblasti šprotu, nie človeka, ktorý sa pripravuje na vrcholné podujatie v akejsi športovej disciplíne, ale človeka, ktorý vykonáva pohybovú aktivitu pre rozvoj svojich kondičných a koordinačných schopností za cieľom upevňovania zdravia, fyzickej zdatnosti, ale aj za cieľom upevňovania psychickej pohody a elánu. Môžeme sem pre príklad zaradiť človeka, ktorý rád behá sám pre seba, človeka, ktorý chce schudnúť, alebo človeka čo chce skvalitniť svalovú hmotu. Avšak všetko to robí sám pre seba, pre svoju vlastnú potrebu.

Ideálnym začatím dňa správneho rekreačného športovca by mal byť dobrý pocit, po kvalitnom 8 hodinovom spánku. Osobná hygiena je samozrejmosťou ako aj raňajky. Raňajky sú základným jedlom dňa, bez ktorého by organizmus a jeho metabolizmus nefungoval správne. Mnoho ľudí pociťuje problémy naraňajkovania sa. Alebo ináč povedané, nechutí im ráno jesť. Je to však iba o nesprávnom návyku. Treba si radšej privstať a pripraviť si kvalitné, zdravé raňajky. Na raňajky sú vhodné napríklad: sypané ovsené vločky, ovocie, nízkotučné mliečne výrobky, zelenina, miešané vaječné bielka a pod. Niektorí z nás ráno chodievajú behať, alebo cvičiť ešte pred raňajkami. Týmto skupinám ľudí neodporúčam ísť úplne na lačno, ale zjesť pred športovou aktivitou aspoň banán, alebo jablko, prípadne iné ovocie. Vyhnete sa tak nepríjemným kŕčom prázdneho žalúdka počas pohybovej aktivity.

Pochopiteľne po raňajkách u väčšiny z nás nastáva odchod za povinnosťami a to či už do práce, alebo do školy. Dve až tri hodiny po raňajkách nastáva desiata. Desiata je ďalšou métou stravy dňa. Je veľmi výhodné doplniť vitamíny vo forme ovocia, alebo zeleniny, prípadne niečoho iného menšieho ako cottage cheese, hrsť orechov (iba hrsť) a pod.

Treťou métou dňa je čas obeda. Vynechanie tohto jedla nepriaznivo pôsobí na organizmus a negatívne ovplyvňuje správny metabolizmus v tele. Preto si každý z vás urobte aspoň 30 min čas, kedy sa pôjdete najesť, prípadne zjete čo máte pripravené z domu. Na obed je vhodné: hydinové mäso, ryby, zeleninové šaláty, ryža a pod. Ako dezert je vhodné napríklad ovocie vo forme ovocného šalátu, alebo vyšťavená šťava z ovocia.

Po obede sa ľudia vracajú do práce a druhá polovička dňa začína. Väčšina ľudí chodí vykonávať svoje pohybové aktivity po práci a teda poobede až podvečer. Ďalším jedlom dňa v tomto čase je olovrant, zhruba opäť dve – tri hodiny po obede. Keďže je olovrant často krát posledné jedlo pred tréningom, volil by som niečo skôr bohaté na energiu. Vhodnými sú banány, jablká, pomaranče, lieskové oriešky. Vhodným nápojom je káva, alebo aj zelený čaj, prípadne čierny.

Po tréningu je dôležité doplniť organizmu bielkovinové a sacharidové okno. To znamená, že treba doplniť živiny, ktoré sme spálili a vyživila tak svaly, ktoré dostali zabrať. Vhodnými sú napríklad srvátkové proteínové nápoje a opäť ovocie.

Po príchode domov po tréningu by mala nastať regenerácia a teda odpočinkový režim tela. Ideálne je pripraviť si večeru. Večera ako posledné jedlo dňa by nemalo obsahovať príliš veľa sacharidov. A hlavne nie tých jednoduchých. Energiu z nich už nevyužijete a tak sa tieto nežiadúce cukry ukladajú v tele vo forme tuku. Na večeru by som sa zameral skôr na bielkoviny. Napríklad tuniak vo vlastnej šťave, zelenina, cottage, alebo nízkotučný tvaroh so škoricou.

Veľmi dôležité je počas celého dňa okrem pravidelnej stravy, dodržiavať aj pitný režim. Vhodnými nápojmi sú čistá voda, nesladené čaje, prípadne v menších množstvách 100% šťavy z ovocia.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?