6 tipov efektívnej regenerácie

Autor: Karol Berta | 6.6.2016 o 13:34 | (upravené 6.6.2016 o 13:54) Karma článku: 3,00 | Prečítané:  657x

Je tu pondelok, nový začiatok týždňa a s ním aj môj nový článok - tentokrát na tému REGENERÁCIE. Počet cvičencov vždy pred letom vo fit - centrách, na hrádzach a inde pribúda, no netreba popri aktívnom športovaní zabúdať na relax!

V prvom rade ihneď napíšem, že skvelá výkonnosť, lepšia vytrvalosť, ale aj celkovo rozvoj svalovej sústavy nie sú iba záležitosťou tvrdého fyzického a teda športového tréningu! Ide aj o časť regenerácie - ktorú tiež považujem za súčasť tréningového procesu. Ten kto túto časť vynecháva (alebo úplne ignoruje), môže časom výkonnostne stagnovať, spôsobiť si zranenie, alebo jednoducho napísané : PRETRÉNOVAŤ si organizmus.

Mnoho ľudí sa domnieva, že sila a svalový rozvoj sú výhradne záležitosťami tvrdého tréningu. Samozrejme, nedokážeme byť silný a udržovať si dobrú formu bez toho, aby sme nedávali telu podnet v podobe fyzickej aktivity. Na druhej strane, nikdy by sme neboli schopní vybudovať kvalitnú športovú postavu, bez toho, aby sme nepočúvali svoje telo a nedopriali mu fázu na zotavenie a regeneráciu.

Nasledujúcich 6 tipov na regeneráciu plne odporúčam každému aktívnemu cvičencovi. Za niektoré si samozrejme priplatíte no nezabúdajte, že kvalitný spánok a strečing sú zadarmo. Takže žiadne výhovorky!

 

1.tip - Spánok

Na rozdiel od toho, čo si niektorí ľudia myslia, tak pravidelný nedostatok spánku nedokážeme len tak ľahko dohnať. Telo tak proste nefunguje. Každú noc potrebujeme spať aspoň 7 až 8 hodín (prípadne 10, ale to je luxus, ktorý si málokto môžeme dovoliť). Spánok považujte za súčasť tréningového procesu a plánujte ho rovnako kvalitne a dobre, ako si plánujete vaše tréningy.

 

2.tip - Masáž

Mnoho z nás aktívne fyzicky vyťažených toľko odkladáme, alebo podceňujeme význam masáže, až natoľko časom vytuhneme, že máme problém počas tréningu vykonávať určitý pohyb, alebo sústavu pohybov. Nečakajte kým sa zraníte! V prvom rade si doprajte masáž, aby ste predišli tuhnutiu a ako prevenciu pred zranením. Zvolte si masáž poriadnu -  hlbokých tkanív, alebo miernejšiu aspoň tú relaxačnú. Masírovaním prekrvujete, uvoľňujete svalové a kĺbové vypätie a tým pádom zlepšíte v konečnom dôsledku aj pohybový rozsah a efektivitu cvičení počas tréningu. 

 

3.tip - Fyzioterapeut

Ťažký silový tréning predstavuje behom rokov silný nápor na kĺby a iné dôležité pohybové segmenty. Fyzioterapeut dokáže napraviť väčšinu ľahších kĺbových problémov, problémov s chrbticou, posunutými platničkami a teda -  dať nás opäť do poriadku. Aspoň občasná návšteva fyzioterapeuta predstavuje veľmi dobrý spôsob prevencie proti vzniku vážnejších tréningových poranení. 

 

4.tip - Akupunktúra

Akupunktúra uvoľňuje svaly, zbavuje stresu a odstraňuje toxíny. Po dňoch naozaj ťažkého tréningu je dobré zájsť a skúsiť aj túto metódu regenerácie. Celé telo vám po nej úplne ožije. Skúste, určite tým nič nepokazíte.

 

5.tip - Strečing

Nerobte príliš zdĺhavý strečing bezprostredne pred tréningom. Vedecké a praktické štúdie a testy poukazujú, že sa tým znižujú naše silové schopnosti. Pred tréningom odporúčam dynamický krátky strečing a po tréningu skôr statický dlhší. Alebo veľmi dobré je sem tam zaradiť strečing nezávysle od tréningu - napríklad aj večer pred spaním 10 - 15 min / prípadne počas dňa. Taktiež skúste použiť penový valec, aby ste rozmasírovali zatuhnuté svaly a ešte viac uvoľnili svalové vypätie a prekrvili ich. 

 

6.tip - Plávanie

Nízko - nárazové až bez nárazové aeróbne činnosti sú výbornou možnosťou aktívnej regenerácie. Plávaním si zvýšime tep a pomôžeme si tak uvoľniť zatuhnuté telo. Plávanie nám umožňuje kvalitný a plný rozsah práce kĺbov pri plnom rozsahu a tým doprajeme nášmu telu aktívne uvoľnenie. 

 

Rada k záveru! Vyberte si aspoň 2 - 3 druhy z mojich tipov a pravidelne ich realizujte v čase, kedy netrénujete, v tzv.off dňoch. Vaše telo, ale aj psychická stránka sa vám určite poďakujú.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?